Δευτέρα 26 Μαρτίου 2012

Κάτι μου θυμίζει, κάτι μου θυμίζει….

Γράφει ο Ευάγγελος Κεραμίδας*
Σαββατόβραδο. Ψιλόβροχο. Σαν από όνειρο, χαϊδεύοντας τη ράχη αγαπημένων βιβλίων, οι Αφορισμοί και Διαλογισμοί του Κωνσταντίνου Τσάτσου ανασύρθηκαν από την βιβλιοθήκη μου. Δεύτερη σειρά, βιβλιοπωλείο της «Εστίας»,  δεύτερη έκδοση – Μάρτιος 1991. Δεν μπόρεσα χωρίς κάποια θλίψη να σκεφτώ πώς υπήρξαν εποχές που οι πολιτικοί μας γράφανε φιλοσοφία, ιστορία, ακόμα και Θουκυδίδη μεταφράζανε. Όταν η αστροφεγγιά έμπαινε στο υπουργείο πολιτισμού.
Τι αντίθεση θεέ μου; Οι σημερινοί πολιτικοί ούτε το μνημόνιο δεν προλαβαίνουνε να διαβάσουνε. Ο ένας γιατί είναι υπεραπασχολημένος, ο άλλος γιατί του βάλανε το όπλο στον κρόταφο, για φιλοσοφίες να μιλάμε τώρα. Σκεφτείτε τον
 πρώην πρωθυπουργό μας  να μετέφραζε στον ελεύθερο χρόνο του την Πολιτεία του Πλάτωνα.
Σελίδα 243 στο αγαπημένο βιβλίο του πρώην Προέδρου της Δημοκρατίας.
Οι οξυρρύγχειοι πάπυροι: Πάπυροι που ανακαλύφθηκαν το 1954 στην Oξύρρυγχο, το σημερινό Μπενεζά. Περιέχουν τις επιστολές ενός Ρωμαίου συγκλητικού προς ένα νεότερό του ανθύπατο. Ο απόμαχος συγκλητικός, είχε διατελέσει διοικητής σε ελληνική επαρχία και γράφει συμβουλές στο νεότερό του Ρωμαίο, που προφανώς ανέλαβε τη δική του διοικητική θέση στην ίδια ελληνική επαρχία. Να τι γράφει λοιπόν ο Ρωμαίος για τους μακρινούς προγόνους μας αλλά και για τους κοσμοκράτορες του τότε. Ανθολογώ μόνο μερικά:
1.«Ο έλληνας έχει πιο αδύνατη μνήμη από μας και γι’ αυτό έχει λιγότερη συνέχεια στον πολιτικό του βίο. Είναι ανυπόμονος και κάθε λίγο, μόλις δυσκολέψουν κάπως τα πράγματα, αποφασίζει ριζικές μεταρρυθμίσεις. Θες να σαγηνέψεις την εκκλησία του δήμου σε μια πόλη ελληνική; Πες τους: « Σας υπόσχομαι αλλαγή».
-Κάτι μου θυμίζει, κάτι μου θυμίζει νομίζω προηγούμενο πρωθυπουργό μας το ΄80
2. «…..Για να κρίνουν αν ένας νόμος είναι δίκαιος, θα τον μετρήσουν με το μέτρο της προσωπικής τους περίπτωσης, ακόμα και όταν υπεύθυνα τον κρίνουν στην εκκλησία ή στο δικαστήριο……….. Αν τύχη και νόμος, δίκαιος στην ολότητά του, και δεν ταιριάζει σε λίγες περιπτώσεις, όπως η δική του, δεν μπορεί αυτό να το παραδεχθεί.»
-Κάτι μου θυμίζει, κάτι μου θυμίζει, νομίζω το περίφημο «άλλο το δίκαιο και άλλο το νόμιμο» από «πρωτοκλασάτο» υπουργό μας.
3. «…..Στον κάθε Έλληνα τα ιδανικά είναι ατομικά. Γι αυτό οι πολιτικές τους φατρίες συμφερόντων και το ιδανικό του κάθε ηγέτη είναι ο εαυτός του.»
-Κάτι μου θυμίζει, κάτι μου θυμίζει, εάν δεν απατώμαι όλα τα κόμματά μας με τους αρχηγούς τους και ίσως δυστυχώς και με τους ψηφοφόρους τους.
4. «…..Όσοι θέλουν να είναι κοσμοκράτορες, πρέπει να έχουν νοοτροπία πατρικιών και όχι νοοτροπία ιππέων. (Σ.Μ. Οι ιππείς αποτελούσανε τη δεύτερη κοινωνική τάξη στην αρχαία Ρώμη, ύστερα από τους πατρικίους. Ήταν οι εύποροι, που δεν ήταν αριστοκράτες): Μερικοί από τους δικούς μας, προστατευμένοι από την τρομερή σκιά των αετών μας, κομίζουν τον τελευταίο καιρό εκεί στις επαρχίες μια βουλιμία εμπορίας και εκμετάλλευσης, που είναι ασυμβίβαστη με το λειτούργημα της παγκόσμιας ηγεσίας………. Σου προλέγω πως άμα αυτοί γίνουν περισσότεροι από τους άλλους, εκείνους που σκέπτονται σαν πατρίκιοι τότε θα αρχίσει τελειωτικά η κατάπτωση της Ρώμης.»
-Κάτι μου θυμίζει, κάτι μου θυμίζει, αρκεί να αντικατασταθεί η Ρώμη με την Ευρωπαϊκή Ένωση και οι κοσμοκράτορες με τους Βόρειους δανειστές μας.
5. «Δεν θέλω με αυτά να πω πως ένας κυρίαρχος λαός θα δίνει και δεν θα παίρνει. Είμαι και εγώ ρωμαίος, Ατίλιε Νάβιε. Τέχνη μας είναι να παίρνουμε, αλλά όχι όπως παίρνει ο βιαστικός πιστωτής αλλά όπως ο αρχηγός της οικογένειας παίρνει ότι κερδίζουν οι δικοί του.»
-Κάτι μου θυμίζει, κάτι μου θυμίζει…
Δυστυχώς όποιος δεν μαθαίνει από την ιστορία του είναι αναγκασμένος να την ξαναζήσει.
Αυτά τα ολίγα από ένα Ρωμαίο διοικητή πριν από 2000 χρόνια.
* Ο  Ευάγγελος Κεραμίδας είναι πλαστικός Χειρουργός MD, EBOPRAS


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου